Missie
Onze missie is om jonge kinderen te begeleiden naar een gelukkige en succesvolle schoolervaring. Dit betekent voor ons dat zij zich prettig voelen, zelfstandig zijn, gezonde sociale relaties ontwikkelen en hun talenten ontdekken. Zo dragen we bij aan de vorming van sterke en veerkrachtige burgers die vol vertrouwen de maatschappij instappen.
Visie
De schoolloopbaan van kinderen begint in de onderbouw van de basisschool, en we vinden het essentieel dat elk kind hier een kansrijke start krijgt. In ons onderwijs sluiten we aan bij de specifieke ontwikkelbehoeften van ieder kind door te werken binnen hun "zone van naaste ontwikkeling." Dit doen we via een doordacht aanbod dat zoveel mogelijk aansluit bij de behoeften van alle kinderen op onze school. Om goed in te kunnen spelen op de ontwikkeling van elk kind, houden we hun voortgang nauwlettend in de gaten.
Zicht op ontwikkeling
We volgen de ontwikkeling van kinderen dagelijks en leggen onze observaties vast tijdens diverse activiteiten. Dit helpt ons om te bepalen welke volgende stap passend is voor elk kind. We werken doelgericht en volgens een jaarlijkse cyclus. Ouders en verzorgers worden regelmatig geïnformeerd over de voortgang van hun kind.
Werkwijze
Om in een kleutergroep iedere leerling voldoende begeleiding en aandacht te geven, organiseren we de lesdagen zorgvuldig. We streven naar een goede balans tussen inspanning en ontspanning door afwisseling aan te bieden tussen leerkrachtgestuurde en door kinderen zelfgekozen activiteiten. Nieuwe vaardigheden worden in stappen aangeboden, waarbij de verantwoordelijkheid geleidelijk verschuift van de leerkracht naar de leerling.
Spel is een krachtig middel voor ontwikkeling. Door jonge kinderen veel ruimte te geven om te spelen, stimuleren we alle ontwikkelingsgebieden spelenderwijs, zoals sociaal-emotionele, reken-, taal- en motorische ontwikkeling. Daarom bieden we binnen onze kleutergroepen ruimte voor spelinitiatieven en ondersteunen we het spel met begeleiding. Naast vrij spel werken we ook aan leerdoelen binnen thema’s, zodat leerdoelen worden aangeboden in een rijke en betekenisvolle context.